Wednesday 6 September 2006

Een verhaal over broederliefde

Vanmorgen ben ik gemeen vroeg uit mijn bed gebeld door niemand minder dan de broer van Memento. Ok, hold it right there. Er zijn blijkbaar enkele dingen die ik jullie vooraf moet uitleggen over Memento. Als ik het goed versta is het een soort van familiebedrijfje dat in verschillende studentensteden aan studiebegeleiding doet. De man die dat in Gent doet, laten we hem voor het gemak 'Memento' noemen, is de man waarover zoveel kritiek gespuid is in de media, op dit forum en in vele studentenmilieus. Blijkbaar doet zijn broer, laten we hem 'Demento' noemen, hetzelfde werk in Leuven. Welaan, Demento belde mij vanmorgen op een onwijs dauwrijk ogenblik uit mijn bed.

Eerst deed hij me verstaan dat hij eigenlijk een ander, maar gelijknamig, studiebureau vertegenwoordigde in Leuven en dat hij zijn werkkrachten en clienteel verloor aan de blaam die hun naamgenoot in Gent werd aangewreven. Pas later in het gesprek werd hij emotioneler en werd het duidelijk dat het eigenlijk om zijn broer ging.

Zijn lange, en ietwat onprofessionele betoog (hij sprak herhaaldelijk over dit forum als zijnde 'vol zevers' en over de gebruikers als 'kwiestenbiebels met cachenamen') kwam erop neer dat hij vond dat wat tien jaar geleden gebeurd is (zie artikel De Morgen), eigenlijk vandaag geen reden meer zou mogen zijn om met modder naar Memento (de man) te gooien. Dat Memento al tien jaar bezig was met zijn naam te schonen en daar steeds maar niet in slaagde doordat er allerlei 'zevers' verschenen op onder andere ons studentenforum.

Bovendien beweerde hij dat het één grote set-up was van andere studiebegeleidingsbureaus en de overheid (jaja, de overheid) om Memento eronder te krijgen. Zo zou er geen enkel studiebegeleidingsbureau met een geldig arbeidscontract werken, maar hij wist me wel geen namen te geven. Dan ging hij beweren dat ik niets wist van de arbeidswetgeving. Nou goed, ik weet er inderdaad niet zoveel van, maar dat je een contract ondertekent, ongeacht of anderen dat doen, dat lijkt mij niet meer dan logisch, en wettelijk verplicht.

Enfin, je verstaat al een beetje waar dit naartoe gaat: dat ik, als ik een beetje menselijk ben, deze roddels van het forum moet halen (vooral die van de vrouwenhandel, want Memento heeft blijkbaar vrouwen uit de prostitutie gered, wat toch wel iets anders is, begrijpt u wel?). Als ik dan retorteer dat ik dat niet ga doen omdat ik het fijne van de zaak niet weet en het evenzeer als een verkrachting van de Waarheid zou beschouwen als ik het onterecht weghaalde, antwoordt hij droogweg "ja maar ík zal de waarheid toch wel weten zeker, denk je niet?". Euh. Erg sluitend argument.

Na een tijdje raakt hij kennelijk een beetje geïrriteerd en begint mij te betichten van verbondenheid aan andere studiebureaus "zie je wel dat het een groot netwerk is". Nou moe. Ik antwoord doodleuk dat ik inderdaad betrokken ben bij een complot om Memento te vernietigen, maar toen ging hij helemaal door het lint: "en bij wie werkt u? u wil dat niet zeggen? ironie? ja maar u zegt dat u bij een studiebureau werkt? ironie?". Ik zucht eens diep en vertel hem dat ik het er niet afhaal.

De man zijn snaar was duidelijk allang gesprongen en toen begon het emotionele afdreigen "maar vindt u ook niet dat als de commentaar op uw website mensen de dood induwt, dat u daar iets aan moet doen.." uh nee, daar doe ik niet aan mee. Ik stel hem gauw enkele opties voor: begin gewoon met contracten te gebruiken, betaal goed, lever kwaliteit, begin iets in een andere niche, en als u echt een emotionele SOS-oproep wil doen, registreer u dan op ons forum, dat is gratis, en doe ons uw waarheid uit de doeken.

Maar nee: "niemand werkt met contracten, en ik ga me toch niet verlagen en me tussen die kwiestenbiebels op jullie forum begeven hé". Toen heb ik maar afgelegd, hij was tenslotte al tien minuten bezig en de batterij van mijn GSM stond op het punt leeg te lopen. Ik vraag me nog af hoe hij aan mijn nummer kwam, maar dat zal wel weer eenvoudig zijn met het interweb van vandaag.

Eeeenfin, om een veel te lang verhaal kort te maken, en omdat ik toch niet helemaal een gevoelloos onmens ben post ik hier nog maar zijn standpunt. Nuancering, of ze nu waar is of niet, mag toch altijd.

"De aantijgingen ivm vrouwenhandel aan Memento zijn onwaar, tien jaar oud en het is niet nodig om daarom nog met modder naar Memento te gooien. Geen enkel studiebureau werkt met contracten dus wij hoeven ook niet. Memento is een eerlijk mens geworden en probeert al tien jaar zijn naam te schonen. Hij verdient een nieuwe kans. En als jullie hem die niet geven, pleegt hij zelfmoord. Wee uw geweten." Grin

2 comments:

Anonymous said...

right on, Sander!

Anonymous said...

GAND
GUILLAUME,ALAIN

Page 15

Jeudi 30 mars 1995

GAND
Traite des femmes :
un ex-gendarme
condamné
Un ex-gendarme et deux autres personnes ont été condamnés, mercredi, par le tribunal correctionnel de Gand dans le cadre d'un trafic de femmes, essentiellement originaires des Philippines. L'organisateur du trafic, Paul Verhille, un Gantois de 38 ans, a écopé de trois ans de prison, dont la moitié avec sursis, et d'une amende de 100.000 FB. L'ex-gendarme de l'aéroport de Bruxelles-National, Geert Catteeuw, qui avait fourni, contre paiement, des cachets pour des passeports, a été condamné à deux ans, dont 6 mois avec sursis, et une amende de 20.000 FB. (Belga.)