Thursday 20 July 2006

Drikkelpraatje 2

Een tijdje geleden maakte ik al een aantal van mijn favoriete (doch onofficiële) neologismen bekend. Eén daarvan was het drikkelpraatje, een vrij recent fenomeen waarmee de commerciële zenders hun daluren proberen op te vullen en er tegelijkertijd een centje aan verdienen. Het drikkelpraatje mag vooral in de zomer op bakken succes rekenen, want iedereen ligt natuurlijk op het strand, in de tuin of op een bergtop in plaats van voor de buis. Zodoende krijgen de arme presentatrices helemaal geen telefoontjes binnen en zetten ze zichzelf steeds langer voor schut met hun belachelijk eenvoudige opgaven.

Of misschien veinzen ze gewoon dat er geen telefoontjes binnenlopen, en komen de oproepen eigenlijk gewoon binnen bij de baardige venten van de telefoonploeg, hoewel deze 'Kimmy' dit ten stelligste ontkent. Het kan voor de televisiemaatschappij slechts voordelig uitpakken als de kijker denkt dat er niemand belt. Want als niemand belt, maakt hij grotere kans om te winnen. Of misschien belt hij gewoon uit ergernis of superioriteitsgevoel ("ben ik nou de enige die de oplossing ziet?"), of misschien puur uit medelijden met de 'eenzame' presentatrices die herhaaldelijk smeken om gebeld te worden.

Overigens zag ik vandaag toch wel de meest eenvoudige opdracht ooit: zoek het verschil. Om je een idee te geven van hoe simpel de opdrachten wel waren, heb ik even gauw een foto getrokken van het spektakel. (VT4 spande vandaag overigens wel de kroon, want daar verscheen zelfs een tip in beeld, die je moest helpen het verschil te vinden)

Eureka! De tweede aardbei van links vanboven heeft geen kroontje! Links in beeld zie je de drie geldkoffers die je mogelijk kunt winnen als je het juiste antwoord doorbelt. Helaas verraadt 'Kimmy' zelf dat de koffers erg zwaar zijn, dat ze ze haast niet kan optillen (net als haar collega op Kanaal 2 overigens). Dat dit veel mensen op het verkeerde pad zet, kan ik amper begrijpen. Iedereen weet toch dat de inhoud van de koffertjes veel interessanter wordt als ze verbazend licht blijken? En nee, de suggestieve foto's van bankbiljetjes op de koffertjes brengen mij niet in de verleiding te geloven dat ze vol papiergeld zitten.

Ik vraag me werkelijk af, hoe effectief dergelijke uitzendingen zijn.

No comments: