Saturday 4 September 2004

Noordelijk Nieuws 2

Goejemorgen!

Het is alweer een weekje geleden sinds ik laatst nog wat van me liet horen, en er is weer zoveel gebeurd, dat ik 't je wel moet vertellen.

Vorige zaterdag hebben we namelijk "korridorsfest" gehad! Korridorsfest is een typisch fenomeen hier in de studentenhomes in Zweden. Het houdt in dat er met de hele gang ambiance gemaakt wordt, drankje hapje enzo, en daarna mag iedereen gasten inviteren. Elke korridorsfest heeft zo zijn eigen gebruiken, en in ons geval is dat de Corridorcrawl. Iedereen nodigt daarbij iedereen uit op zijn kamer, beurt om beurt, en biedt de gasten een drankje aan. Een cocktail, bij voorkeur. De naam corridor-crawl verwijst waarschijnlijk naar de manier waarop men zich van kamer 11 naar kamer 12 voortbeweegt. Omdat er hier niet ver vandaan een wijds woud ligt en ik verder geen idee heb hoe je een originele cocktail maakt, ben ik die namiddag dan maar bosbesjes gaan plukken.

Rood kapje opgezet om het geheel geloofwaardiger te maken, over velden de bossen ingetrokken en mijn jaszakken volgepropt met bosbesjes. Thuis de bosbesjes gekookt in wodka en er een heerlijke cocktail van getrokken. Tijd om te koken dan, en een voor een verschenen de heerlijkste gerechten op de keukentafel, *mums*. Ondertussen werd er ook naar Systembolaget gegaan, want, communisten als die Zweden zijn, kun je alcohol alleen maar krijgen van 9-15u in een overheidswinkel en tegen duizelingwekkende prijzen.

Het eerste drankje gaf al meteen een nieuwe dimensie aan het woord corridorcrawl. Gustaf, de viking, had er niet beter op gevonden dan een cocktail te maken met zowat 95% sterke drank en een beetje cocktail. Juist ja, Long Island. Dan naar Anna, Lisa, Hedvig en Hedvig jr. Maar daarna vond iedereen het plots hoog tijd om een 'fond' te leggen, dus werd de tafel met taco's en nacho's onherroepelijk een stuk lichter gemaakt. Vervolgens naar Matthias' kamer, Caipirinha, Arsenij, een soort handgemaakte Bailey's, Hanna, Martin en tenslotte mijn kamer. Bosbessencocktail. Ondanks de vreemde blikken in 't begin, viel de cocktail wel erg in de smaak.

Om 21u begonnen de gasten al binnen te sijpelen en werd de hele gang in no time omgetoverd in een kleine mesthoop van blikjes, flesjes en de muziek schalde door de gang tot in de vroege uurtjes.

De volgende weken ben ik naar de eerste lessen geweest. Best fijn! Ijslands! Een taal die slechts door 280 000 mensen en enkele gekke buitenlanders gesproken wordt, maar juist daarom nog eens zo exotisch lijkt! En dan Engels, waar we met 8 zitten, waarvan 5 buitenlanders en een overjaarse Zweedse bomma. De lerares heeft een vreselijk accent en probeert tevergeefs grappig te zijn, maar haar lessen lijken interessant te gaan worden. Volgende week begin ik met literatuursociologie.

Ondertussen ben ik weer 't bos ingetrokken om meer bosbessen en meer veenbessen te gaan plukken voor mijn unieke bos- en veenbessenconfituur. Samen met mijn moussaka heeft het ervoor gezorgd dat ik de titel van huismoeder heb gekregen hier op de korridor :) . Zelfs Heidi, die aanvankelijk een weightwatchers lasagna in de microgolf wou steken, heeft zich laten bekoren door de geurende ovenschotel. Ha!

Göran en Gustaf, de viking, zijn nu verhuisd, Gustaf omdat hij in het centrum wou wonen en Göran omdat hij de muziek van Gustaf te luid vond. In Görans plaats is nu juist Per gekomen. Per is een sappige jongeheer, met een beetje verstand van televisietechniek, waardoor de gang nu gezegend is met een werkend televisietoestel. En raad eens: ze hebben hier ook Idool! Idol 2004 is zo mogelijk even slecht en gemeen als in België, en net zo lachwekkend.

In de weekends hebben we een soortement international breakfast. Samen met nen Ollander en 2 Duitsers, een Griekse en een Zweedse, eten we samen ontbijt in de keukens van een van ons allen. Lekker en gezellig. De Griekse, Nikiana, is trouwens het grootste stereotiep van een Griek dat hier rondloopt. Ze zweert bij Nescafé oploskoffie met veel suiker, ze kijkt met een dromerige glimlach naar de kitcherige popsongs die op de Olympische spelen gezongen worden en roept herhaaldelijk "aaah Greece". Ze spreekt het beste televisie-engels: langgerekte yeaaahs en oh my gods.

Ik ben nu ook bij een Nation. Een soort studentenvereniging dus. Ik ben uiteindelijk bij de grootste gegaan, Norrlands, want die hebben een schitterende pub, leuke excursies en lage prijzen. Kalmars nation was ook aantrekkelijk, maar iets wat claimt alternatief te zijn, stinkt meestal een beetje. Nu ga ik proberen daar ook een avond per week te werken, in de pub ofzo. Dat verdient een centje en je leert er weer wat Zweeds mee. Rah!

Voor Kim: de temperatuur: om en bij de 22° en het Noorden hier lijkt ook vrij stabiel te zijn, het wijst nu al 2 weken in dezelfde richting. Ik was laatst verloren gelopen op mijn recentste bessenplukexcursie, en dankzij dat briljante kompas heb ik me zeker 2 u in de verkeerde richting wandelen bespaard! Cheers!

That's about it for this week.. Natuurlijk is er nog heel wat gebeurd, maar dat schiet momenteel niet in me kop. Meer nieuws volgende week!

Groetjes
Sander

No comments: