Saturday 22 July 2006

Da's geen pop meer, da's rock!

Ik herinner mij nog steeds het ongelooflijk miezerige optreden van Das Pop een vijftal jaar geleden op Leffinge-Leuren. De single was bekend, gillende fans droegen collectief de minimalistische t-shirtjes met I (hartje) Das Pop erop, en het concert was daarom ook onmiddellijk een ongelooflijke teleurstelling. Buiten hun twee grote hits leken de nummers nergens naar, was het optreden weinig energiek en inspirerend en was de jaren 80-gimmick al gauw vervelend. Voor mij waren het een bende flauwe flikkers die voor emotionele compensatie zorgden bij sommige 14-jarige meisjes en die van muziek geen kaas hadden gegeten. En dat zijn ze voor mij gebleven. Ik heb de groep namelijk gedurende vijf jaar feestelijk genegeerd en als ze al eens een goede radiosingle scoorden, filterden mijn oren waarschijnlijk weg dat het van Das Pop was.

Groot was dan ook de verrassing toen ik gisteravond op de Gentse Feesten, dik tegen mijn goesting, naar hun gig op Boomtown gesleurd werd. Daar zat en stond zowaar de meest energieke groep die ik in jaren gezien had. Een ongelooflijk strak drumspel aangevuld met prima gitaren en zang knalde door de luidsprekers en mijn mond viel open toen ik zag dat de drummer eigenlijk de eerste stem zong. Wat een coördinatie, wat een eenvoud en wat een schoonheid! Ik betrapte er mezelf zowaar op dat ik applaudiseerde na de liedjes. Het concert was ook prima in timing, niet te kort en niet te lang en ter afsluiting gaven ze nog een mooie cover She's a Maniac on the Floor ten beste: het kon onmogelijk nog stuk.

Je hoort het al, van de pop in Das Pop staat geen kruimel meer overeind, wat ik enkel maar kan toejuichen. Rock is zonder meer de betere stijl en het maakt je zoveel harder, ook al heb je nog steeds een flikkerimago door in gele t-shirts en in je onderbroek op te komen. Hun Engels klinkt ook veel beter dan op dat eerste concert in Leffinge, en dat is ook iets wat een groep meer of minder geloofwaardig kan maken. Ik weet het alvast zeker: als ze mij in het buitenland ooit nog eens vragen naar goede Belgische muziek, dan staat Das Pop voortaan in mijn lijstje! Chapeau.

P.S. De G-Force op de Gentse Feesten is een absolute must.

No comments: